Dagboek van een bezoeker - Reisverslag uit Matara, Sri Lanka van ann de zussen - WaarBenJij.nu Dagboek van een bezoeker - Reisverslag uit Matara, Sri Lanka van ann de zussen - WaarBenJij.nu

Dagboek van een bezoeker

Door: Veerle

Blijf op de hoogte en volg ann

14 Maart 2007 | Sri Lanka, Matara

Dond08/03/07

Om 04u plaatselijke tijd zijn we geland in Colombo, nog steeds 26 graden!!! Dan met de tawi naar Matara !!
Al die wakkere mensen in de nacht! Een helse drukte, wilde bus- en taxi drivers remmen en trompen! Onze taxi driver had a headache en reed door de drukke stad met open ramen. En stinken…! We zijn om 9u aangekomen.
Het is internationale vrouwendag en de schooltjes zijn gesloten. Zo hebben we de tijd om een rustdag in te schakelen (goed voor de vermoeide reiziger) Op naar Talala retreat om er te zwemmen en ’n slaatje met kip te eten. ’s Avonds bezoek van Ann en Sandrine (ontwikkelingshelpers) om bij te praten.

Vrijd09/03/07
Geladen met speelgoed en didactisch materiaal zijn we vertrokken met de tuktuk naar de estates. De natuur onderweg is er prachtig!! Groen! Groen! Rijstvelden, rubberbomen, visvijvers,bananenbomen,palmbomen…INDRUKWEKKEND voor mij!!
Eerst naar Peacock-school(het nieuwe schooltje dat volgende dinsdag pas opengaat). Het er pas geschilderd, nog alles ‘n plaatsje geven en ook daar zijn ze klaar voor de start! Prachtig werk!
Op naar mountainschool, langs hobbel- en kronkelbaantjes( nog véél asfalt nodig !). De lessen waren volop bezig, de kleuters aan het knutselen, ’t lager aan het rekenen met de rekendoosjes uit België. . We hebben er ook ons materiaal afgegeven. Fonkelende oogjes en blije gezichtjes, prachtig die witte tandjes! We hebben twister aangeleerd en gespeeld en Ann heeft wiskundeles gegeven. Iedereen is tevreden en ook de juf ziet er héél gelukkig uit!

Atchie is opgenomen in ’t ziekenhuis en we brachten haar ’n bezoekje! De toestand was er erbarmelijk! Atchie lag er op de grond op ’n karton in ’n fietsenstalling, zonder eten en drinken, in haar eigen uitwerpselen! Zo behandel je nog geen hond! Na ’n hevige discussie werden we weggestuurd. Op zoek naar ’t rode kruis om een overplaatsing aan te vragen. Zonder succes, er zal opgebeld worden… Zelfs Lucky had er hoofdpijn van gekregen!
Bij thuiskomst zijn we beginnen knutselen om ons zinnen te verzetten. We hebben 60 pictogrammen getekend en gekleurd om op de materiaal-boxen te kleven.

Zat10/03/07
In ’t weekend is het beter om er even uit te zijn, om alle emoties en plannen even op ’n rij te zetten! We hebben besloten om ’s middags naar Dekwella resort te gaan. Voor de zussen maar ook voor ons is het even genieten van al het mooie dat Sri Lanka ons biedt!!!

Dinsd13/03/07
Vandaag is de grote dag aangebroken!! De opening van Peacock! Na 2 maanden is alles klaar voor de start! Tegen de middag vertrekken we naar de estate. Bij aankomst vroegen ze ons te wachten aan de poort. De kindjes en mama’s stonden ons al op te wachten en ook de managers en de dokter kwamen toe. En…als kers op de taart : de fanfare!!!
Wij volgden de fanfare met de volledige stoet achter ons aan tot aan het schooltje.
Voor de officiële opening knipte Ann het lint door aan de ingang van de klas, ze straalde van geluk!! We mochten plaats nemen en de juf, de manager en de dokter gaven een speech om Ann en haar sponsers te danken. De kinderen en hun ouders stonden vol verwondering te kijken.
Emotioneel!! Ieder van ons moest wel ’n traantje wegpinken…
In het klasje stonden hapjes klaar: rijst en curry, bananen, koekjes en cake. De eerste 10 inschrijvingen kwamen al snel binnen. De kindjes namen al vlug eens plaats in hun stoeltjes want morgen is hun eerste schooldag! De managers zijn heel tevreden en praten nog even na met Ann en het team! De opening is heel goed verlopen, het was ’n succes!!
Het was ’n enorme ervaring! ‘k Ben gelukkig dat ‘k erbij kon zijn : Ann, we zijn SUPERFIER op je!! Dat mag ook wel ’s gezegd worden!

Woensdag 14-03
We vertrokken al vroeg naar de plantage vanmorgen. Ann, Kurt en Ayla naar de Peacock school, om de start te observeren. Ik ging samen met Iza en Uba naar de playschool. Daar was ik nog niet geweest. We hadden heel veel materiaal en speelgoed van de sponserende scholen mee. We toonden de juf en de kids hoe ze alles moesten gebruiken en we leerden hen de gezelschapsspelletjes aan. We speelden met het verkeerstapijt en de auto’s. We leerden tellen en rekenen tot 10 met de rekendoosjes van de Levensboom. Om ons te bedanken zongen ze liedjes.
We zijn dan nog met zijn allen naar mainschool geweest. Daar moesten we nog kijken wat er nog nodig is van materiaal en alles nog in play boxen sorteren.
Terug in Matara zijn we nog gaan shoppen voor de estates en zijn we nog met Lucky naar Mala’s huis geweest.
Tevreden over onze laatste dag zullen we nog samen eten, om dan te vertrekken naar de luchthaven.

Het was een ongelofelijke ervaring. Ik heb hier mijn hart verloren en zal dit zeker nog eens over doen. We moeten dit project echt blijven steunen !!!
Er wordt hier prachtig werk verricht met onze centen. De kinderen kijken een mooie toekomst tegemoet dankzij al degene die willen meewerken en vooral dankzij Ann. Ik bewonder haar inzet en haar doorzettingsvermogen !!

Groetjes
Veerle

• 15 Maart 2007 - 19:16

Lieve:

Fantastisch Ann,
    heel blij dat het nog allemaal op tijd klaar geraakt is, zo kan je met een gelukkig gevoel vertrekken,
    proficiat !