miserie, miserie, miserie - Reisverslag uit Matara, Sri Lanka van ann de zussen - WaarBenJij.nu miserie, miserie, miserie - Reisverslag uit Matara, Sri Lanka van ann de zussen - WaarBenJij.nu

miserie, miserie, miserie

Door: Ann en Lieve

Blijf op de hoogte en volg ann

09 Maart 2009 | Sri Lanka, Matara

De eerste werkweek zit er op. En het was zweten geblazen.
De plantage heeft het moeilijk. Door de theecrisis en de aanhoudende droogte kunnen onze theeplukkers niet meer dagelijks aan het werk. Het loon die al te weinig was om voldoende voedsel te kopen voor het gezin, is nu gehalveerd. De mensen bedelen om eten. Enkelen durfden zelfs te lenen aan de plantage om voedsel te kopen. Maar hoe zullen ze ooit deze leningen terug betalen ? De sector zakt iedere dag een beetje meer de afgrond in. De theeplukkers zijn de grootste dupe. Fair trade ? Wereldwinkels ? Waar blijven jullie ? De mensen hebben hier honger !!!
Wij willen geen overhaaste beslissingen nemen, en bovendien moeten we jammer genoeg rekening houden met onze budgetten. We hebben gewoon niet voldoende fondsen om 2000 mensen te voeden. Ik ben heel blij dat Lieve bij me was deze week. Ze heeft me bovenop de morele steun heel wat goed advies gegeven. Volgende week logeer ik enkele dagen bij de manager van de plantage. Zodat we samen heel rustig onze nieuwe strategie kunnen plannen.

Voor Lieve is het haar tweede werkbezoek aan onze plantage. Het nieuws verspreidde zich heel snel. Maar we hebben het deze keer in toom kunnen houden. Geen ellenlange wachtrijen dit jaar, alleen de heel zieke kindjes zijn tot bij haar geraakt. Ze heeft de medicijnkast van onze dokter terug aangevuld, en heel veel mensen gewogen en gemeten. Tijdens dit weegmoment, zag Lieve enkele apathische, graadmagere kinderen. Bij navraag vertelden de ouders dat de kinderen niet meer wilden eten. Blijkbaar bereik je bij een zekere graad van ondervoeding het peil dat je niet meer kan eten.
’s Avonds maakten we samen tabellen en grafieken van de cijfers die we overdag hadden verzameld, zodat Lieve ze kon analyseren. Deze analyses neem ik volgende week dankbaar mee naar de besprekingen met het management.

De dove jongen kwam tijdens één van Lieve’s consultaties heel trots en met een brede glimlach zijn gehoorapparaat tonen aan de white doktor. Hij is echt een heel andere jongen geworden. Nu hij weer kan horen, kan hij zelfs terug naar school.

Heel veel groeten uit het heel warme Sri Lanka

Ann en Lieve

• 09 Maart 2009 - 10:02

Anke:

Keep up the good work! Het verhaal van de dove jongen is er maar eentje, maar jullie maken daar zovele mensen gelukkiger! Proud of you...